چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

تاریخ اطلاعیه حج تمتع استان فارس

2126
2

اطلاعيه مديريت حج وزيارت استان فارس درباره پذيرش دارندگان اولويت تشرف به حج تمتع 1393

با عنايت به لطف خداوند متعال و اين كه براساس برنامه ريزي هاي انجام شده امكان پذيرش متقاضيان داراي اولويت تشرف در حج تمتع سال 1393 در كاروان هاي منتخب فراهم گرديده است لذا از افراد واجد شرايط تقاضا مي شود با مطالعه دقيق مطالب ذيل اقدام لازم معمول دارند :

الف-مشمولين تشرف :

كليه دارندگان قبوض وديعه گذاري علي الحساب حج تمتع كه تا تاريخ 20/10/1384 در يكي از شعب بانك ملي وديعه گذاري نموده اند مشمول تشرف بوده و مي بايست به شرح ذيل اقدام نمايند :

1-دارندگان قبوض وديعه گذاري علي الحساب حج تمتع 000/000/10 ريالي تا تاريخ فوق الذكر مي توانند مستقيما جهت ثبت نام به كاروان ها مراجعه نمايند .

 

2-آن دسته از متقاضياني كه اسناد ثبت نامي سال هاي 1360و 1363 با مبالغ 000/180 و 000/200 و 000/250 و 000/270 ريالي را دارا مي باشند مي بايست قبلا با مراجعه به دفتر حج وزيارت استان مربوطه براي تبديل سند خود به قبض وديعه گذاري 000/000/10 و استفاده از تسهيلات مربوطه اقدام و پس از دريافت قبض جديد از شعبه بانك معرفي شده از سوي حج وزيارت استان براي ثبت نام اقدام نمايند .

3-دارندگان اسناد 000/000/8 ريالي مربوط به سال 1377 و منتهي به 31/1/1378 مي بايست قبل از ثبت نام به يكي از شعب بانك ملي مراجعه و با استفاده از تسهيلات و يارانه مربوطه 000/000/3 ريالي نسبت به تبديل قبض وديعه گذاري خود به قبض 000/000/10 ريالي اقدام نمايند .

4-دارندگان اسناد 000/000/8 ريالي از تاريخ 1/2/1378 تا 29/12/1378 بايد قبل از ثبت نام به يكي از شعب بانك ملي مراجعه و با احتساب سود متعلقه نسبت به تبديل سند خود به وديعه گذاري 000/000/10 ريالي اقدام نمايند .

5-كليه افراد واجد الشرايطي تشرفي كه در سال هاي گذشته در كاروان پذيرش شده وليكن مشرف نگرديده اند ( بستانكاران سازمان ) مي بايست ابتدا به دفتر حج وزيارت استان مراجعه تا وفق دستورالعمل هاي سازمان نسبت به پايدار نمودن قبض خود از طريق مراجعه به شعب بانك ملي وفق ضوابط مربوطه اقدام و سپس به مدير كاروان جهت ثبت نام مراجعه نمايند . بديهي است اين گونه اسناد بعد از تبديل به قبض وديعه گذاري 000/000/10 ريالي جديد و ظهرنويسي آن به صورت مكانيزه توسط سيستم بانكي با ذكر سابقه و درج شماره قبض اوليه و ممهور نمودن آن به مهر شعبه امكان ثبت نام را خواهند داشت .

ب-تاريخ پذيرش مشمولين تشرف :

1-انشااله ثبت نام بصورت همزمان در سراسر استان از ساعت 9 صبح ( با رعايت نوبت ) روز شنبه مورخ 19/11/92 و با حضور بازرسان سازمان حج وزيارت در دفاتر و شركتهاي زيارتي قيد شده در جدول شماره يك  آغاز خواهد شد .

2-ثبت نام همه روزه از ساعت 8 صبح لغايت 12 ظهر و عصرها از ساعت 15 الي 17 به استثناء ايام تعطيل انجام خواهد شد .

تذكر مهم 1-چنانچه در زمان تعيين شده ( يك هفته ) ظرفيت كاروان هاي استان تكميل نگردد سازمان حج وزيارت از اولويت هاي بعدي دعوت بعمل خواهد آورد . لذا تاكيد مي گردد دارندگان قبوض داراي اولويت حتما در مدت مقرر به كاروان ها مراجعه نمايند .

تذكر مهم 2-توصيه مي گردد متقاضيان در هنگام انتخاب كاروان دقت كافي را از جهات مختلف ( همراهي با اقوام و آشنايان ،شرايط مختلف كاروان و ... ) معمول دارند زيرا ظرفيت و قيمت كاروان با توجه به شرايط مربوطه تعيين گرديده و جابجايي زائر به كاروان ديگر پس از ثبت نام امكان پذير نمي باشد .

ج-نحوه مراجعه و ثبت نام متقاضيان :

در سالجاري نيز مانند سال هاي گذشته متقاضيان اعزام به حج تمتع علاوه بر مراجعه حضوري به كاروان هاي مجاز ( در زمان مقرر ) مي توانند در صورت تمايل با مراجعه به نشاني اينترنتي ذيل از ظرفيت 50% ثبت نام هر كاروان كه به صورت غير حضوري استفاده نموده و نسبت به انجام ثبت نام اوليه در كاروان ( شهر/شهرستان ) استان محل سكونت خود مبادرت و سپس در مهلت مقرر با مراجعه به كاروان هاي مربوطه نسبت به اخذ كد رهگيري و رسيد ثبت نام كه حاوي تذكرات و نكات ضروري است اقدام نموده و اصل قبض وديعه گذاري خود را به مدير كاروان تحويل دهند .

http://haj93.haj.ir

د-مدارك مورد نياز براي نام نويسي در كاروان :

-اصل و كپي قبض وديعه گذاري حج تمتع مطابق بند الف اين اطلاعيه

-اصل شناسنامه و تصوير از تمام صفحات آن

-اصل و كپي كارت ملي يا شماره تائيد شده آن

توجه : ساير مدارك مورد نياز از قبيل گذرنامه معتبر و عكس پس از ثبت نام توسط مدير كاروان به متقاضي اعلام خواهد شد .

ذ-هزينه تشرف :

هزينه قطعي سفر هر كاروان بر مبناي مخارج ارزي و ريالي براي هر زائر محاسبه شده است كه مبلغ قطعي آن در اين اطلاعيه براي هر كاروان درج شده است . بنابراين از آنجايي كه وديعه اوليه دريافت شده توسط بانك ملي به صورت علي الحساب بوده لذا مديران كاروان هنگام ثبت نام از متقاضي برگه واريز قطعي هزينه سفر ويژه حج تمتع سال 1393 را جهت مراجعه متقاضي به بانك و واريز مابه التفاوت هزينه سفر به وي تحويل خواهند داد .

توضيح : مدير كاروان موظف است با همفكري و همكاري سه نفر از افراد برگزيده از سوي زائرين كه در اولين جلسه آموزشي انتخاب مي شوند در خصوص تهيه ملزومات شخصي زائرين نظير ساك ،لباس احرام و ساير موارد از قبيل نحوه انتقال به فرودگاه كه به هزينه زائرين خواهد بود تمهيدات لازم را فراهم نمايد . نظارت بر اين گونه هزينه ها برعهده سه نفر مذكور خواهد بود .

تذكرات ضروري و لازم

1-متقاضيان پس از نام نويسي بايد رسيد مربوطه را از مدير كاروان دريافت و ضمن مطالعه مندرجات آن آنرا نزد خود نگهداري نمايند .

2-چنانچه نشاني و تلفن متقاضي نسبت به زمان ثبت نام اوليه در بانك تغيير كرده باشد ، بايد آدرس و شماره جديد تلفن هنگام ثبت نام به مدير كاروان اعلام گردد .

3-متقاضيان محترم مي بايست در زمان مقرر نسبت به پرداخت مابه التفاوت هزينه سفر و نيز مراجعه به پزشك و مراكز پزشكي كه از سوي مدير كاروان معرفي مي گردد ( جهت انجام معاينات و آزمايشات مربوطه ) اقدام نمايند . بديهي است در صورت تاخير متقاضي در اين خصوص مدير كاروان اجازه خواهد داشت نسبت به جايگزيني وي از ديگر متقاضيان واجد شرايط اقدام نمايد .

ر-گذرنامه :

با توجه به اين كه مطابق قوانين كشور عربستان سعودي جهت تشرف به حج تمتع از گذرنامه بين المللي انفرادي استفاه خواهد شد ، از اين رو لازم است متقاضيان واجد شرايط در صورت نداشتن گذرنامه بين المللي از هم اكنون نسبت به اخذ گذرنامه جديد اقدام نمايند . ضمنا متقاضياني كه داراي گذرنامه با تاريخ اعتبار كمتر از 10/1/1394 مي باشند نيز بايد نسبت به تمديد و يا تعويض گذرنامه خود اقدام نمايند ،ضمنا به اطلاع متقاضيان محترم مي رساند كه همانند سال هاي گذشته با تعامل و همكاري مجدانه ادارات گذرنامه ناجا ، امور مربوطه به گذرنامه حجاج از طريق دفاتر پليس 10+ در كوتاه ترين زمان ممكن قابل انجام خواهد بود و به هر حال زائرين محترم مي بايست حداكثر تا اوايل تيرماه سال 1393، پيش بيني تحويل گذرنامه خود به مدير كاروان را بنمايند .

ز-نحوه دريافت وجه قرباني زائرين :

پس از توافق با بانك توسعه اسلامي در عربستان و نهايي شدن وجه قرباني ، مراتب از طريق كاروان به اطلاع زائرين خواهد رسيد تا نسبت به واريز آن به حسابي كه از طرف مدير كاروان به آنان اعلام خواهد شد اقدام نمايند .

س-نقل و انتقال اسناد :

آن دسته از افرادي كه قبلا با اخذ مجوز سازمان و با مراجعه به دفاتر اسناد رسمي قبض وديعه گذاري خود را به احدي از بستگان درجه اول خود واگذار نموده اند ليكن همچنان قبض وديعه گذاري به نام انتقال دهنده باقي است مي بايست قبلا با در دست داشتن اسناد مربوطه به يكي از دفاتر خدمات زيارتي مراجعه نموده تا اطلاعات آنان در سيستم جامع نقل و انتقال درج و سپس براي تغيير قبض وديعه گذاري به نام فرد انتقال گيرنده ( احدي از بستگان درجه اول ) به بانك ملي مراجعه نمايند . تاكيد مي گردد در صورت عدم طي مراحل فوق الذكر امكان ثبت نام براي فرد انتقال گيرنده فراهم نخواهد شد ،ضمنا دارندگان قبوض وديعه گذاري داراي اولويت براي اطلاع از ضوابط نقل و انتقال مي توانند شخصا به دفاتر زيارتي مراجعه نمايند .

ش-شرايط تشرف مشمولين وظيفه ،نظاميان ،مقامات و مديران دستگاه هاي دولتي :

شرايط خروج از كشور مشمولين ،نيروهاي نظامي و انتظامي تابع مقررات مربوطه خواهد بود و سفر آن دسته از مقامات و مديران دستگاههاي اجرايي و نيز فرمانداران و بخشداران كه قبلا به حج تمتع مشرف شده اند تابع مفاد بخشنامه شماره 61689/481 مورخ 4/10/84 دبير محترم هيات دولت خواهد بود .

ص-اقدامات ذيل در رابطه با اسكان زائرين انجام شده است :

1-با توجه به اينكه در حج تمتع بسياري از امور از جمله مسكن حجاج براساس مقررات وزارت حج عربستان ساماندهي و به اجرا گذاشته مي شود و سازمان حج وزيارت براي انتخاب هتل ها و يا تقسيم ظرفيت ها با محدوديت هايي روبروست لذا باتوجه به مقررات وزارت حج عربستان سعودي كه سرانه متراژ اسكان حجاج در مدينه منوره را 5/4 و در مكه مكرمه 4 متر مربع با احتساب فضاي خدماتي در ساختمان و هتل تعيين نموده ، نسبت به تامين محل اسكان حجاج اقدام گرديده است .

2-در حج سال آينده نيز با تلاش بسيار امكان اسكان حدود 95% زائرين گرامي در هتل هاي منطقه مركزي مدينه منوره و نزديك به حرم شريف نبوي (ص) فراهم گرديده است . ليكن با عنايت به اينكه شرايط اسكان زائرين در مكه مكرمه با مدينه متفاوت مي باشد و با توجه به استقبال زائرين سال هاي گذشته از امكانات اقامتي با شرايط بهتر و درخواست افزايش كيفيت بيشتر در مكه مكرمه اين سازمان در جهت تامين درصد بيشتري هتل با شرايط و امكانات بهتر اقدام نموده است ليكن بخش عمده اي از زائرين در ساختمانها و هتل هاي حج گذشته اسكان خواهند يافت و براي تشرف به مسجد الحرام از اتوبوس هاي مخصوص زائران ايراني كه از مناطق مختلف به ايستگاههاي اطراف حرم تردد مي كنند استفاده خواهند نمود .

3-با عنايت به مطالب فوق ،هزينه مسكن هر زائر با توجه به ساختمان محل اسكان در مدينه منوره و مكه مكرمه محاسبه و تعيين گرديده است . بنابراين يكي از دلايل مهم تفاوت هزينه هاي هر كاروان ،مكان اقامت آنان در هر يك از دو شهر مذكور مي باشد .

4-همانگونه كه اشاره شد تفاوت هزينه هاي كاروان ها ناشي از اختلاف قيمت اجاره بهاي مسكن ، ايستگاه پروازي و ... مي باشد از اينرو بر اين اساس به متقاضيان محترم ثبت نام در كاروان ها توصيه مي شود از ابتدا دقت كافي در انتخاب كاروان مورد نظر خود را داشته باشند زيرا به دليل ايجاد مشكلات اجرايي ،جابجايي زائر در كاروان ها مقدور نمي باشد .

5-در صورت اخذ مجوزهاي لازم از سوي مبادي ذيربط انشاا... كليه زائرين مدينه اول از ايستگاههاي پروازي تعيين شده مستقيما به مدينه منوره اعزام و از طريق جده به ايستگاههاي پروازي خود بازخواهند گشت. همچنين زائرين مدينه دوم نيز از ايستگاههاي پروازي خود مستقيما به جده اعزام خواهند شد و در مراجعت از فرودگاه مدينه باز خواهند گشت .

((قابل توجه متقاضیان تشرف حج تمتع سال 93 با پیگیری سازمان حج و زیارت از مبالغ اعلام شده کلیه گروههای قیمتی مبلغ 11000000 ریال کسر میگردد))

 

مديريت حج وزيارت استان فارس

فایلهای پیوست

1 فایل برای دانلود

برای این مقاله 2 نظر ثبت شده است

مسلم

چهارشنبه, 16 بهمن,1392 :: 07:22

سلام
لطفا آدرس کاروانهای ثبت نامی حج تمتع را زودتر بزنید.

محمد رضايى

چهارشنبه, 30 بهمن,1392 :: 19:45

ضمن عرض سلام و وقت بخير من مقيم كشور امارات هستم و اطلاع نداشتم از تاريخ ثبت نام بعد كه مطلع شدم به لار مراجعه كردم كفتن ظرفيت تكميله
راه حل جيه
در ضمن بارسال بعلت نوزاد داشتيم انصراف دادم
از راهنماييتون ممنونم

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آرشیو اخبار