پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

فارس: جلسه هم اندیشی مدیریت حج و زیارت و نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در فارس با کارمندان دفاتر و شرکت های زیارتی سطح استان .

905
0

به گزارش روابط عمومی حج و زیارت استان فارس،روز دوشنبه مورخ 95/5/11 جلسه ای به ریاست زینلی با موضوع هم اندیشی مدیریت حج و زیارت و مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) حج و زیارت فارس با کارمندان دفاتر و شرکت های زیارتی استان در محل سالن جلسات شهید آیت الله دستغیب واقع در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) برگزار شد.

 ابتدا جلسه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و سپس پخش سرود ملی جمهوری اسلامی و قیام حاضرین به احترام این سرود ارزشمند آغاز شد.

سپس علیرضا زینلی مدیر حج و زیارت استان سخنان خود را با ذکر صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص) و عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی به حاضرین در جلسه آغاز نمود.
ایشان با اشاره به فاجعه غم بار منا گفت :سال گذشته زمانی که خبر فاجعه منا بر صدر خبرهای جهان قرار گرفت بار دیگر بی کفایتی آل سعود در مدیریت حج بر همگان ثابت شد فاجعه ای که چندین هزار نفر در آن به شهادت رسیدند که تعداد زیادی از آنها را حجاج ایرانی تشکیل می دادند در این میان اما آل سعود روی دیگر خود را در عدم همکاری برای برپایی حج امسال نشان داد و بجای عذر خواهی از بی کفایتی خود و شهید شدن  تعداد زیادی از هموطنان ما بقول معروف دست پیش گرفته و با عدم تعهد در مقابل تامین امنیت حجاج ایرانی باعث شد که تا امسال ایرانی ها نتوانند حج خود را به انجام برسانند.

 مدیر حج و زیارت استان فارس در خصوص ممانعت عربستان از ورود زائران ایرانی در مراسم حج سالجاری بیان داشت : عربستان صد عن سبیل الله کرده و این گناه بزرگی است.

زینلی در دامه افزود: با توجه به اینکه فریضه حج تکلیف شرعی است حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری امسال تمامی تلاش خود را برای انجام این فریضه الهی بکار بست و حتی در دو مرحله مسئولان حج وزیارت کشور برای مذاکره به عربستان رفتند اما آل سعود اجازه انجام این فریضه را ندادند.

 علیرضا زینلی اظهار داشت: توجه به امنیت و عزت هموطنان ما اولویت اصلی و شرط ما به عربستان است که با توجه به عدم پایبندی آنها به حفظ امنیت هموطنان ما به نتیجه نرسیدیم و حج امسال منتفی شد.

 وی ادامه داد :امسال قرار بود که 3500 نفر از استان فارس در قالب 27 کاروان به حج اعزام شوند که با توجه عدم تعهد در خصوص امنیت زائرین از سوی عربستان این کار انجام نشد.

مدیر حج و زیارت  ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته با راه اندازی نمایندگی دفتر کنسولگری عراق در شیراز ویزای 64500 نفر زائر اربعین حسینی در فارس صادر شد ، افزود از این تعداد ویزای صادره : 10200 ویزا مربوط به استان بوشهر و مابقی مربوط به استان فارس بود و بعد از آسیب شناسی که انجام شد بدلایل مختلف و ضیق وقت متاسفانه رقم ویزاهای صادره به آنچه که مد نظر بود نرسید و انشاالله امیدواریم با پیش بینی های که در سال جاری شده حداقل رقم ویزاها به یکصدهزار برسد و با هماهنگی های بسیار خوبی که در سال جاری بین سازمان حج و زیارت و وزارت کشور وجود دارد قطعا" عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه همانند سال گذشته در تلاش هستیم که نمایندگی دفتر کنسولگری عراق را در شیراز راه اندازی کنیم اظهار داشت :پیش ثبت نام زائرین اربعین حسینی از طریق سامانه سماح به نشانی اینترنتی samah.haj.ir می باشد و متقاضیان پیاده روی اربعین حسینی می توانند از نیمه دوم مرداد ماه سالجاری به این سایت مراجعه نموده و با تکمیل اطلاعات خواسته شده در این سامانه پیش ثبت نام اولیه را انجام دهند.

زینلی با بیان اینکه در اربعین حسینی امسال مرز خروج از کشور زائران استان فارس شلمچه می باشد گفت : در سامانه سماح پیش بینی های بسیار خوبی برای رفاه زائران اربعین حسینی سالجاری طراحی شده و دغدغه ها و مشکلات بسیاری که در سال گذشته ( اعم از :بیمه شدن زائران ،تهیه دلار ،پارکینگ و...) وجود داشت امسال حل خواهد شد و این مشکلات نخواهد بود و 12 گزینه جهت رفاه و رفع مشکلات زائرین اربعین  سالجاری با هماهنگی های لازم در سامانه سماح طراحی شده است که همچنین در این سامانه سر گروهها و خادم ها که به عنوان همراه می روند شناسایی شده و اطلاعات آنان به ما اعلام می شود.

 در ادامه این جلسه حضرت حجت الاسلام والمسلمین نعیمی مسئول محترم آموزش بعثه مقام معظم رهبری مد ظله العالی در حج و زیارت فارس سخنانی ارزشمند درباره فضایل اربعین ایراد نمودند.

همچنین حضرت حجت الاسلام و المسلمین نعمتی نماینده محترم بعثه مقام معظم رهبری مد ظله العالی  در حج و زیارت فارس تذکرات و نکاتی مهم درباره انتخاب روحانیون در کاروان ها بیان داشتند.

در پایان نیز شهریاری مسئول رایانه و پذیرش و اعزام درباره سامانه سماح و همچنین در مورد ثبت نام زائرین اربعین حسینی سالجاری نکاتی را ارائه دادند.

در پایان جلسه با پرسش و پاسخ و با ذکر صلوات بر محمد(ص)و آل محمد(ص) خاتمه یافت.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آرشیو اخبار