پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

فارس: برگزاری همایش آموزشی عوامل اجرائی حج تمتع 96 استان های بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد و فارس در شیراز سومین حرم اهل بیت"ع"در ایران اسلامی.

876
0
برگزاری همایش آموزشی عوامل اجرایی حج تمتع سال 96 ویژه مدیران *معاونین*عوامل پذیرایی استان‌های بوشهر ، کهکیلویه و بویر احمد ، فارس
در شیراز سومین حرم اهل بیت علیه السلام در ایران اسلامی تیرماه 96

به گزارش روابط عمومی حج و زیارت استان فارس در روز پنج شنبه مورخ 96/04/15  همایش آموزشی عوامل اجرایی حج تمتع سال 96 ویژه مدیران *معاونین*عوامل پذیرایی استان‌های بوشهر ، کهکیلویه و بویر احمدو فارس در شیراز سومین حرم اهل بیت علیه السلام در ایران اسلامی  برگزار شد.

این همایش آموزشی در سالن اجتماعات شهید آیت الله ربانی در دو نوبت صبح و عصر از ساعت 8:30 صبح الی 17:45 برگزار شد و اساتید محترم اعزامی به شیراز در خصوص تشریح ساختار تشکیلات و مدیریت بحران ، امداد و نجات و بحرانها و چالش های پیش رو در حج سالجاری توضیحات و آموزش های لازم را ارائه دادند.


در ابتدا همایش ، با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و حاضرین به احترام نماهنگ سرود ملی جمهوری اسلامی ایران قیام نمودند و در ادامه نیز مداحی توسط مداح اهل بیت ، و زمزمه دعای فرج فضای معنوی و ملکوتی را در جمع حاضرین در همایش ایجاد نمود.

در ادامه علیرضا زینلی مدیر حج و زیارت استان  ضمن عرض خیر مقدم محضر تمامی حاضرین به ویژه استادان معزز حاضر در جلسه سخنان خود را با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد (ص) آغازنمود.
مدیر حج و زیارت استان فارس در جمع عوامل اجرائی حج 96 با اشاره به راه اندازی حج سال جاری بیان داشت : سیاست نظام و هدف آن برگزاری حج با عزت و کرامت است و امیدواریم شاهد برگزاری حج با عزت باشیم.
زینلی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مد ظله العالی که ایشان می‌فرمایند: اقتدار سیاسی و اقتصادی جزو ضروریات یک کشور است اما مهمتر از همه اینها اقتدار معنوی است و دستیابی به این اقتدار از طریق حج محقق می شود گفت: راه دستیابی به اقتدار معنوی استفاده از ظرفیت های حج است و هر فعالیتی که برای رفاه حال زائران انجام می شود دستیابی به همان اقتدار معنوی است.
مدیر حج و زیارت فارس همچنین افزود:سازمان حج و زیارت در این راستا توانسته است به نحو مناسبی در جهت احقاق حقوق زائران و عزت و امنیت آنان قدم بردارد.
ایشان ضمن تشکر از حضور اساتید محترم مدیریت بحران و آشنایی با امداد و نجات  در این همایش ابراز امیدواری کرد و بیان داشت : انشالله مطالب ارائه شده توسط این عزیزان بتواند هر چه بیشتر بر تجربیات و آموزش مدیران و عوامل کاروانهای حج تمتع در راستای مقابله با بحران و چالش های روبرو در حج مفید و موثر واقع شود.
زینلی ضمن اشاره به اعزام 86500 زائر در سال جاری به حج تمتع اظهار داشت :با همکاری نمایندگی محترم بعثه مقام معظم رهبری و مسئولین محترم سازمان حج وزیارت همه تمهیدات لازم در زمینه حمل و نقل ، مسکن ،بهداشت،تدارکات و....جهت برگزاری حجی عزتمندانه همراه بامعنویت پیش بینی شده است.

وی همچنین تعداد زائرین حج استان فارس را 3400 نفر در غالب 25 کاروان اعلام کرد واعزام زائرین این استان را از ۲۱ مردادماه اعلام نمود.

در ادامه همایش سرکار خانم دکتر عباسی دولت آبادی پیرامون ساختار تشکیلات و مدیریت بحران به ویژه در حج سال 96 مطالبی عنوان نمود.
ایشان اهم سرفصل های مطالب ذکر شده به شرح ذیل را همراه با توضیحات کافی و کاربردی در این خصوص مطرح نمودند.
1- ستاد کل بحران
2-مرکز هدایت عملیات شهری
3-مرکز هدایت عملیات منطقه ای
4-سامانه فرماندهی حادثه
5-تیم امدادی حج.
همچنین وی با اشاره به حساسیت و ویژگی های حج تمتع سالجاری توجه مدیران و عوامل کاروانها را هرچه بیشتر به مسئله مدیریت بحران احتمالی در حج و راههای اجرایی و عملیاتی کردن آن جلب نمود.
در ادامه نیز آقای مهندس بهمن پور مباحثی تحت عنوان امداد ونجات مطرح نمود.
وی ضمن آموزشهای عملی وکاربردی در این زمینه اهمیت کمکهای اولیه و فوریتها ومراقبتهای بهداشتی و فراگیری آنها را توسط عوامل کاروان جهت خدمت به زایران بیت الله الحرام یاد اور شد و در ادامه با انجام پرسش و پاسخ و اجرای عملی از جمله احیاء تنفسی وقلبی و...توسط عوامل کاروانها مبحث امداد ونجات پایان پذیرفت
درپایان بخش اول همایش و با فرارسیدن وقت ملکوتی و معنوی اذان ظهر شرکت کنندگان در همایش ،نماز جماعت ظهر را به امامت حاج اقا نعیمی به جای آوردند.
در ابتدای بخش دوم همایش پس از استماع کلام الهی و مداحی اهل بیت ، حجة الاسلام والمسلمین نعیمی نماینده بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت فارس سخنانی پیرامون فلسفه حج ابراهیمی بیان نمودند.
ایشان همچنین در مورد ویژگیهای حج 96 وراهکارهای مدیریت موفق و طرح یاوران حجاج،طرح مودت و....مطالبی را بیان کردند.

در این همایش نیز  آقای دکتر فرزین نیا مطالب خودرا در حیطه بحرانها و چالش های پیش رو در حج جاری به کارگزاران ارائه دادند.
ایشان اهم مطالب خود را که با توضیح کامل بیان داشتند به شرح ذیل ارائه نمود:
—مدیریت خطر حوادث بحرانی
—سطح بندی حوادث
—طرز تکمیل فرمهای گزارش حوادث
—پایش مخاطرات
—راهکارهای خروج اضطراری در حوادث.

بخش دوم مطالب مهندس بهمن پوری در راستای مبحث گرمازدگی و خفگی در اثر جسم خارجی و راههای کنترل و درمان آن بود که مورد استقبال حاضرین در همایش قرار گرفت.

در پایان همایش آقای مهندس دادمهرنیا مباحث تکمیلی در امداد و نجات و بحث ایمنی در حج را برای حضار در جلسه ارائه دادند.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آرشیو اخبار