همایش علمی مسئولین و اساتید مراکز آموزش کارگزاران در شیراز
همایش علمی روسا و اساتید مراکز آموزش کارگزاران و مراکز علمی کاربردی سراسر کشور در روزهای 28/ و 29 فروردین ماه 93 در سومین شهر حرم اهل بیت حضرت شاهچراغ (ع) برگزار گردید میزبانی این همایش به حج وزیارت فارس بود که با فراخوانی شرکت کنندگان از همه استانهای کشور صورت گرفت و در این راستا سازمان حج وزیارت حمایت های لازم را جهت برگزاری این همایش علمی معمول نمود و در استان کمیته های روابط عمومی و تبلیغات ، استقبال ، مالی و اداری و تدارکات ، برنامه ریزی و آموزش تشکیل شد .
همایش علمی مذکور با 162 نفر از 32 استان کشور برگزار گردید که مشتمل بر گروههای ذیل بودند
1-گروه مدیران مراکز علمی کاربردی سراسر کشور
2-گروه روسای مراکز علمی و کاربردی
3-گروه مدیریت
4-گروه معارف اسلامی
5-گروه عربی
6-گروه خدمات زیارتی
7-گروه ادبیات فارسی و زبان انگلیسی
8-گروه روانشناسی
9-گروه بهداشت روان
10-گروه عملیات در عرصه
11-گروه جغرافیا و اماکن زیارتی
12-گروه حسابداری و کامپیوتر
مسئولین سازمان با حضور فعال در این همایش بر غنای برنامه های همایش افزودند
-ریاست محترم سازمان حاج آقا اوحدی
-معاونت محترم توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان حاج آقا محمدی
-مدیر کل محترم حوزه ریاست و روابط عمومی حاج آقا شهسواری
-مسئول محترم اداره آموزش و مطالعات سازمان حاج آقا اسدالهی
-کارشناسان محترم اداره آموزش و مطالعات سازمان ( حاج آقا کفایتی و حاج آقا قاضی )
-سرپرست دفتر فنی و بهسازی حاج آقا ایروانی
-مدیر عامل محترم عمره سعادت حاج آقا فرهمند
-مدیریت محترم دفتر شمسا حاج آقا رضوی
-مدیریت محترم حج وزیارت استان فارس حاج آقا آزاد
-ریاست محترم دانشگاه علمی و کاربردی واحد استانی آقای دکتر موغلی
اجرای برنامه همایش در محل دانشکده فنی دخترانه شیراز بود که برابر برنامه راس ساعت مقرر با تلاوت آیاتی چند از کلام اله مجید آغاز و سپس سرود جمهوری اسلامی نواخته شد و در ادامه برنامه خیر مقدم از مدعوین توسط حج وزیارت استان اجرا گردید
در ادامه آقای اسدالهی مسئول اداره آموزش با خیر مقدم به مدعوین برنامه و اهداف همایش را تبیین نمودند که پیش از افتتاحیه مدعوین در دو بخش کار گروههای تخصصی و گروه اجرایی قرار گرفتند .
کارگروههای 12 گانه درسی و اجرایی بنا به دستور جلسه مطالب را مورد بحث و بررسی قرار دادند
دستور جلسه کار گروه تخصصی
-نقد و بررسی عملکرد مدیریت گروه
-انتخاب منبع و منابع هماهنگ درسی
-کارگاه ایجاد وحدت رویه درس فصل های مصوب درسی
-کارگاه آسیب شناسی آموزش کارگزاران
-نحوه ارزیابی میان ترم و پایان ترم
دستور جلسه گروه اجرایی :
-تدریس راهبردی آموزش کارگزاران
-بررسی آسیب های آموزشی در اجرا
-کارگاه هم اندیشی نیاز سنجی
-بررسی موضوع آموزش های الکترونیکی
در ادامه کارگروهها فعالیت خود را آغاز و زیر گروه ها مباحث علمی ،اجرایی در عرصه حج وزیارت را مطرح و در خصوص محتوی و منابع آموزشی تصمیمات لازم را اتخاذ کردند و تا پایان روز اول همایش صبح و بعدازظهر کارگروهها جلسات خود را ادامه دادند و مباحث جمع بندی و قابل ارائه شد
در برنامه نیز بازدید از موزه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در نظر گرفته شده بود که در ادامه ضمن زیارت و شرکت در نماز مغرب و عشاء و دیدار با حضرت آیت اله حاج سید علی اصغر دستغیب تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی به اتمام رسید
در بخش اختتامیه همایش
دبیران گروه های 12 گانه مصوبات کارگروهها را ارائه دادند و از زحمات شرکت کنندگان در همایش تقدیر بعمل آمد و در ادامه مراسم سخنرانی استاد دکتر حسین خنیفرعضو هیات علمی دانشگاه تهران به اتمام رسید .
به کلیه شرکت کنندگان در همایش گواهی حضور صادر و اهداء گردید و در بخش فوق برنامه بازدید از آرامگاه حافظ و آرامگاه سعدی و باغ گیاه شناسی ارم قرار داشت که امکان بازدید از مکان های فوق فراهم و اجرا گردید .
میهمانان و مدعوین از بعد از ظهر روز دوم همایش 29/1/93 با ظهار رضایت مندی و تشکر با شهر سومین حرم اهل بیت (ع) خداحافظی کردند و با بدرقه مسئولین حج وزیارت به سمت فرودگاه هدایت شدند
سخنان جناب مهندس اوحدی :
جایگاه بحث آموزش و علم شاید یکی از دلایلی که جلسات هم اندیشی تشکیل می گردد و دوستان زحمت می کشند و سرمایه گذاری می شود یکی از اهدافش این است که یک مورد دیگر در کنار هم داشته باشیم نسبت به جایگاهی که در آن هستیم لذا هر چه شناخت انسان نسبت به مدیریت و جایگاهی که در آن قرار گرفته بیشتر شود یقینا مسئولیت پذیری و در کنار آن خلاقیت ها بیشتر می شود
جایگاه آموزش و علم بهرحال در آموزه های علمی ما کاملا مشخص است به هر حال جز افتخارات و ارزشهای بسیار ماندگار و بزرگ اعتقادات ما و دین اسلام باشد
فلسفه دین و ظهور دین و وحی با آموزش شروع شد
جریان تاریخی اسلام در غار حرا و وحی که در آن صورت گرفت شاید جز افتخار ماندگار دین اسلام و عالم خلقت باشد شاید تنها دین کامل است که شروع دین با آموزش شروع شده .جاهلیت فقر اینقدر این جامعه را در خود فرو کرده بود که حتی در رفتار های ساده اجتماعی و فرهنگی خود شان هم از همه چیز محروم بوده اند
در جامعه جاهلیت که بویی از فرهنگ و آموزش و علم نبود نزول وحی با آموزش اتفاق می افتد
در کدام مکتب هایی اینقدر به مقوله علم و آموزش توجه می کند تا جایی که در قرآن سوره ای به نام قلم نازل شده است
سخنان حاج آقا شهسواری :
ما خدمتگذار شما هستیم بعنوان کسی که از سابق در قسمت آموزش فعالیت داشته امر نمودند که مختصری پیرامون آموزش و تحولاتی که در این حوزه صورت گرفته توضیحاتی ارائه نمایم
بحث آموزش سازمان حج وزیارت اهمیت و ضروریت آن برای همه روشن است
اما از آنجا که امر آموزش امری است که اجتناب ناپذیر است در حوزه ماموریت حج وزیارت از ابتدا به آن توجه خاصی شده است
از آنجا که نیروهایی که در خدمت زائرین هستند از اقشار مختلف مردم هستند و ماموریت هم ماموریت خاص است بایستی متناسب با نیاز برنامه ریزی شود
از سال 74-73 امر آموزش امر مستمری پیگیری شد و به حمداله 80 اقداماتی صورت گرفته شده به این شکل
از 80 به این طرف با نگاه جدید و تدوین شیعه نامه آموزش را جهت گیر کردیم و برای همه براساس نیاز سنجی برنامه آموزشی تدوین شود تا اطلاعات لازم را در این خصوص پیدا کنند تا در خدمت زائر باشند به حمداله می توانیم بگوییم از سال 80 بیش از 40000 نفر تحت پوشش آموزش قرار گرفته شد
تمام آنچه در حوزه آموزش انجام شده با توجه به اتکاء به توانایی عزیزان در حوزه کارگزاران بوده با همراهی و همکاری مدیران محترم حج وزیارت در استانها کار از دل مجموعه شکل گرفته و تصمیمات گرفته شده و ابلاغ شده به مراکز آموزشی قطعا می توانیم بگوییم توسط شورای برنامه ریزی که مرکب از خود عزیزان مدیران محترم حج وزیارت ، مدیران آموزشی در استانها می باشد برنامه ریزی و تصمیم سازی شده و با تائید مسئولین سازمان ابلاغ می گردد .
سخنان جناب محمدی :
ما الان وضعیت آموزش در سراسر کشور در شکل مناسب نیست
هر سال با برنامه ریزی که می شود خدماتی که به زائرین اعم از حجاج ، عتبات و عمره و لیکن تغییر می کند
اگر نوع خدمات با سطح کمی و کیفی با عملیات که انجام می شود ارتقاء دهیم باید سطح دانش ان افزایش یابد
از یک روش حضور مدیرانی به صورت تجربی مسائل را آشنا می شوند اما این جای آموزش را می گیرد به دلیل گستردگی کار و تغییر و پویایی کار
در واقع آموزش بخش بسیار اساسی در تحقق آن ارتقاء دارد بدون آموزش ما به ارتقاء و پویایی لازم نمی رسیم
از اینطرف طبیعی است که ساز و کار آموزشی ما این بدنه آموزش باید هماهنگ با برنامه ریزی صورت گرفته باشد
تغییرات مکرری در برنامه ریزی صورت در برنامه کلان و خرد سازمان و چه در قوانین و مقررات کشورهای مقصد با ضریب و شدت بیشتر در نتیجه دستورالعمل ها و آئین نامه ها شامل تغییراتی می شود لذا بدنه باید با تغییرات هماهنگ شود